fredag 31 januari 2014

Nya och nygamla matbyttor

Jag fortsätter plastjakten och nu har turen kommit till matförvaringsbyttorna. Vi har använt gamla glassbyttor, kesoburkar och liknande tidigare, kompletterade med en del köpta bra staplingsbara plastburkar som passar bra i frysen och som har funkat även i mikro. Nu har vi rensat ut de som uppenbart är fel sorts plast och har just nu bara kvar de som ska vara ok för matförvaring (PP).

Vi gör ofta storkok och fryser in många portioner som vi sedan tar med till jobbet. Därför behövs många ganska små täta burkar. Vi fryser inte in hela måltiden utan bara köttet/såsen/grytan eller vad det nu är. Potatis/matkorn/pasta/ris och de grönsaker som ska vara färska gör vi  i ordning på morgonen och då kan man ta vilken sorts bytta som helst. I kylskåpet hamnar diverse rester och där finns heller inte så mycket krav på att burkarna ska vara tåliga eller täta.

I ett första steg bestämde vi att fortsätta använda våra plastlådor för frysta matportioner och i första hand byta ut de som används för rester i kylskåpet och till lunchportioner som inte hamnar i frysen. Vi har också helt slutat värma mat i något av plast.

Dessa fina och billiga glasburkar med tätt lock av bra plast hittade jag på Biltema.



De finns i tre olika storlekar, jag köpte 2 av varje storlek. Eftersom det inte står något på hemsidan om vad det är för plast så mailade jag en fråga till dem innan köpet. Jag fick svar dagen efter, ett plus i kanten för det och för att plasten var ok:

"BPA(bisfenol A)-fri och ftalat-fri.
Locket är PolyPropylen. Tätning är silikon.
Matlådorna är testade för livsmedelskontakt.
De innehåller inga kandidatämnen (SVHC) i en koncentration över 0,1% w/w och ligger under gränsvärdena i testerna för material i kontakt med livsmedel.
Matlådorna är inte behandlade med något antibakteriellt ämne."


Jag har haft dem i jobbväskan, i kylen, och värmt dem i mikro och är helnöjd. Fryst dem har vi inte gjort ännu men det kommer. Glas är helt perfekt för kylskåpsförvaring, däremot lite tungt att ha med till jobbet men har man en lunch bestående av mat där allt ligger i samma burk går det bra tycker jag.

Jag ville också ha några rostfria matlådor. De är inte täta i det klassiska utförandet men som kylskåpsförvaring verkar de smarta, även för torrare lunchrätter och mackor kan de vara bra. Jag har kollat Tradera ett tag men de blir oftast jättedyra, dyrare än nypris. I veckan hade jag en fantastisk tur och hittade två stycken på Stadsmissionens second-hand-butik för 10 resp 15 kr.



På nätet har jag hittat rostfria matlådor med tättslutande ftalatfria plastlock, "Lunch bot". Säkert blir det några sådana också framöver.

Det finns alltså en del vettiga alternativ till plastlådor, bra att de börjar bli populära (igen).

1 kommentar:

  1. Hej
    Jag upplevde att biltemas lock blev skört i frysen. Tappade en liten sak på den i frysen och locket sprack.
    Så var försiktig med lock/burkar i frysen så håller det säkert.

    SvaraRadera