söndag 1 december 2013

Lussebullar på nytt sätt

Jag bakar ofta fast inte så ofta fikabröd. Jag har fastnat för att baka med surdeg och fördegar, det blir mindre smuligt bröd och det smakar mer. De metoderna har jag inte funderat på att använda till fikabröd förrän nu när det är dags för lussebullebak. Lussebullarna har jag alltid bakat traditionellt.

Det började med att jag hittade en workshop med Saltå Kvarns bagare Manfred Enoksson på nätet. Han är en expert på de här bakmetoderna och håller kurser om det. En vän till mig har gått en kurs hos honom och jag har fått en del recept av henne. Resultatet blir bra ibland, dåligt ibland, det är svårt att bli riktigt duktig för det är en hel vetenskap och man vet ju inte riktigt vad som gick fel. Det blir lite experimenterande och jag tycker det är kul.  Hursomhelst var det givande att lyssna på workshopen, i synnerhet som jag har hållit på själv ett tag och känner igen den del men även för en nybörjare är det helt klart intressant, det bli mycket nya idéer om hur man kan baka godare och nyttigare bröd.

Länk till Workshop del ett finns här och till del två här.

Jag bestämde mig för att baka årets lussebullar enligt hans recept. Recept på lussebullar finns på Saltå kvarns blogg (här). Jag utgick från det receptet men gjorde följande ändringar:
  • Eftersom vi allmänt drar ner sockermängden i allt vi bakar så tog jag bara hälften av sockermängden i receptet, alltså 100g.
  • Fettet drog jag ner till 150g.
  • Av mjölet dag 1 tog jag ca 150g fullkornsdinkel och ca 100 g dinkelsikt, resten vete special.
  • Mjölet dag 2 bestod av ca 100g dinkelsikt, resten vete special.
Degen var lös och lättarbetad utan att vara kladdig, mer lättarbetad än vanlig deg. Den jäste bra men man får räkna längre jästid av bullarna än vid traditionellt bakande. Inget problem om man är beredd på det.

Resultatet blev jättelyckat! De jäste upp fint i ugnen och smakade mycket bra. En "mustig" smak utan att för det skull smaka fullkornsmacka. Kan rekommenderas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar