fredag 3 maj 2013

Tallplantor

Jag har varit på en plantskola och köpt plantor av tall och gran, 40 st Emmabodagranar och 132 st tallar (det hade nog räckt med tre lådor istället för 4 upptäckte jag när jag kom hem).



Vi har en tomt på drygt 4000 kvm, med lite varierad miljö. Odlingar, klippt gräsmatta, ett berg, buskage, träd. I ett hörn, där barnen hade en liten fotbollsplan när de var yngre, tröttnade vi på att det var bara ogräs så vi planterade ett antal tallar. Jag minns inte riktigt hur många år sen det var, runt 6-7 kanske. De tallarna är ganska stora nu och det börjar bli en liten skog.


Nu tänker jag utöka den skogen med fler tallar och en och annan gran, en yta som blir ungefär 4 gånger större. Förutom ogräset är det en del av ett stort buskage som vi tagit ner. Jag vet av erfarenhet att många av tallarna (kanske upp till hälften) inte kommer att klara sig. Djur äter upp dem, gräset kväver dem, de blir nertrampade, så de nyta planorna hamnar ganska tätt. Planen är att det så småningom ska bli en skog med träd av olika storlekar blandat, vi ska ta ner några av de större då och då och förhoppningsvis ersätts de på naturlig väg av småträd.

Vi gör av med  7-10 kubikmeter ved per år för uppvärmning (kakelugn) så de träd vi tar ner kommer till nytta. Det är en av grundtankarna med att ha en skog, vi behöver ved och vi har lite mark att använda, då gör vi det. Marken ligger för skuggigt för att passa som grönsaksodling. En fördel med träden är att de blidar ett skydd mot väder och vind från norr för grönsakslanden. Sen är det ju mysigt med en liten skog också. Kanske kan vi får blåbär att trivas framöver när träden blivit lite större.

Granarna, av sorten Emmabodagran, ska bli en liten julgransodling. Vi har en annan del av tomten, bakom en byggnad, som inte används alls idag. Där tänkte vi planera granar ganska tätt. Tanken med dem är att få julgranar så de ska inte bli så stora, det får de inte heller plats till där. Kan de också föryngra sig själva är det ett plus, annars får vi sätta några nya då och då.

Jag försöker tänka kretskopp när jag jobbar med tomten. Jag vill ha många olika miljöer som ger och tar från varandra: skog, odlingar, kompost, blomsteräng, på sikt kanske också höns som ger mat och gödsel och äter en del matrester. Jag tar tillvara på gräsklipp, ogräs, grenar. Nertagna träd och buskar blir antingen ved eller flis till komposten. Mycket går runt inom tomten, det känns rätt.

1 kommentar:

  1. Så himla smart. Jag skulle gärna velat ha en liten trädgårdsplätt för en skog. Då kan man odla sina egna julgranar med! :D

    SvaraRadera