onsdag 8 maj 2013

Mer kretslopp - och en av de bästa prylar jag köpt

Vi har en stor tomt med en hel del träd och buskage och ska man hålla dem i någorlunda schack blir det mycket grenar att klippa av varje år. Förr åkte vi några vändor med släpvagn till byns majbrasa men senaste åren återvinner vi allt på tomten. Det är möjligt tack vare denna förträffliga pryl:


En hög med grenar (en liten hög den här gången)....


...förvandlas med väldigt liten ansträngning till en hög med flis.


Fliset använder jag som täckning under bärbsukar eller häller i komposten där det blir jättefin jordförbättring. Jag har ibland hällt det på mark som ska bli grönsaksland, som täckning, ibland tillsammans med halm, för att gräs och ogräs ska dö. Det man bör tänka på om man häller det på jord där det växer någon gröda just nu är att det tar en del näring att bryta ner så man får gödsla lite extra i så fall. I komposten förmultnar det tillsammans med allt annat och ger en bra struktur.

Maskinen tar grenar upp till en tjocklek ungefär lika med den som man klarar att klippa för hand med en vanlig större sekatör (den långa varianten) eller grensax. det är praktiskt. Grövre grenar än så gör vi ved av så inget går till spillo. Är grenarna alltför yviga får man försöka dela på dem, det kan fastna i maskinen om det är för mycket smågrenar och löv som kommer ner i maskinen på en gång. Men man lär sig ganska snart vad den klarar.

Jag är inte mycket för att köpa en massa prylar men den här grenkvarnen är jag riktigt nöjd med. Den ger gratis jordförbättring som jag så väl behöver, vi har lerjord här. Sen slipper vi åka iväg med grenar varje år, det är också en miljövinst. Maskinen verkar gå bra år efter år utan service eller reparationer, det är nog en ganska enkel och robust konstruktion. Självklart köpte jag den begagnad och jag tror det finns massor av sådana stående i garage lite här och var. Det är nog ganska lätt att få tag i en, t ex genom en köpesannons i lokaltidningen eller att leta på Blocket.

1 kommentar:

  1. Wow, vilken grej! Alltid bra när näringen kan gå tillbaka till jorden istället för att majbrasas upp i atmosfären.

    SvaraRadera