tisdag 2 april 2013

Asiatiska bladgrönsaker

Idag har jag sått en rad med asiatiska bladgrönsaker i växthuset. Jag läste någonstans att de ska fungera att så tidigt, de tål kyla, gror snabbt och växer upp snabbare än t ex vanlig sallad. Jag har sått lite annat i växthuset vid den här tiden på året förr men i år är ju våren ovanligt sen, jorden har just tinat upp. Det ska bli spännande att se om de trivs i växthus och om jag får en tidig skörd. Jag sådde asiatiska blad på friland förra året med lyckat resultat.

Asiatiska badgrönsaker är ett samlingsnamn för ett antal olika sorters bladgrönsaker som har odlats länge i Asien, bl a Kina men är nya i Sverige.De fungerar bra i här vårt klimat och tål frost på hösten, olika sorter är olika tåliga.  Jag sådde i mitten på sommaren förra året och plockade blad ända fram tills snön kom och rådjuren tog det som var kvar. De är dessutom nyttiga, innehåller mycket vitaminer och är därför ett bättre alternativ än vanlig sallad rent näringsmässigt. Sorterna smarkar lite olika och det är gott att blanda i salladen. Man kan också woka eller ha dem i grytor och soppor. Exempel på sorter är mizunakål, tatsoikål, Pac Choi. Jag brukar köpa en fröblandning av olika sorter som heter Oriental Saladini och som säljs på Runåbergs fröer, det ger en färgglad blandning i landet och blir bra smakmässigt också. En del sorter är lite starka, andra mildare.

De här sorterna kan ha lätt att gå i blom så antingen ska man så tidigt på våren eller på sensommaren.

På Runåbergs fröers hemsida finns en bra beskrivning av asiatiska bladgrönsaker i allmänhet, kan läsas här. Sen kan man gå in på de olika sorterna, inklusive blandningen Oriental saladini, och läsa mer.

I höstas tog jag tyvärr inga bilder på mina grönsaker men här kommer några lånade bilder.

Här en bild på Oriental saladini, lånad från Runåbergs hemsida:



Så här fint kan det också se ut med asiatiska bladgrönsaker (bild från odla.nu):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar