måndag 18 mars 2013

Rensning av badrumsskåpet

 
Jag har aldrig haft massor av prylar i badrumsskåpet men betydligt mer än jag har nu. För ett par år sen gick jag över till att köpa miljömärkt (främst Svanen eller Bra Miljöval), det blev bland annat en del tvålar och schampon från Änglamark. Det trodde jag var jättefina grejor, snälla mot hud och miljö. Då rensade jag också ut sådant som jag hade börjat tycka var onödigt och som jag ändå aldrig använde ex balsam, smink och nagellack.

Ett tag efter det började en kompis till mig intressera sig för att göra egna tvålar, schampon och hudkrämer och jag hängde på. Jag lärde mig om vad som finns i produkterna man köper och hur man själv tillverkar sådant baserat på naturliga ingedienser (det skriver jag om en annan dag). Det blev också att jag läste Badskumt av Katarina Johansson, hon beskriver på ett roligt och instruktivt sätt vad hygienrodukterna vi använder innehåller. Hon berättar vilka ingredienser man ska försöka undvika och vilka som är bättre val. Det är en väckarklocka, definitivt.

2009 spenderade vi i Sverige 12 miljarder kr på hygienprodukter, en siffra som ökat 60% på 10 år. Behöver vi allt det kan man fråga sig? Jag tvivlar. Det mesta hamnar ute i naturen och hos fiskarna, vad tycker de om alla dessa kemikaler? Och vad tycker våra kroppar?


Några tips:
  • En värsting är zinkpyrition som finns i mjällschampo. Kolla gärna innehållsförteckningen och välj ett mjällschampo utan detta ämne. Ämnet är mycket giftigt för vattenlevande organismer.
  • Vanliga hårfärger är också riktiga värstingar, både förmänniskor och natur. Det finns dock örtfärger som är betydligt trevligare.
  • Fast tvål tillverkas av oljor och fetter och lut. I processen bildas glycerin som är bra på att återfukta huden. Ofta tar tillverkaren bort glycerinet ur tvålen och säljer det för sig till hudkrämstillverkare som blandar in det i sina hudkämer, hudkräm som man behöver köpa till sin hud som torkat ut av en uttorkande tvål. Ett tpis är att istället köpa olivoljetvålar från någon mindre tillverkare.
  • Schampon och flytande tvålar innehåller ofta någon av de billiga tensiderna natriumlaurylsulfat (SLS) eller natriumlauryletersulfat (SLES). De är mycket uttorkande för hud och hår och innebär också miljörisker när de kommer ut i naturen. Bättre är att välja produkter med mildare tensider t ex sockertensid (heter något på -glucoside) eller möjligen cocamidopropyl betain.
  • Undvik krämer med mineraloljor (heter något med paraffin, petrolatum, petroleum eller liknande). Dessa oljor lägger sig utanpå huden medan vegetabiliska oljor (t ex oliv, raps, mandel, jojoba) går ner i huden. Mineraloljorna belastar dessutom naturen, det är ju fossilbaserade.
Jag har hittat nätbutiken Biologica  som säljer egentillverkade biologiska ekologiska hudvårdsprodukter. Jag har provat en del av deras produkter innan jag började tillverka egna och de är riktigt bra. Olivoljetvålar kan jag också rekommendera, inte alls lika uttorkande som annan tvål. De säljs ofta på julmarkander och liknande, finns även på Söderköpings tvål & hantverksmakeri. Är man mycket torr i huden går det bra att smörja in sig med lite kallpressad olja från matbutiken, t ex mandelolja eller olivolja, istället för hudkräm.
 
För ett tag sen skrev jag om tandkräm, kan läsas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar