lördag 2 februari 2013

Paprikaplantor

Det här blir mitt allra första blogginlägg. Det får handla om odling, något jag sysslar mycket med. Jag tror på tanken att odla mer mat lokalt, det är ganska sjukt när man tänker på hur mat fraktas kors och tvärs över jordklotet när vi faktiskt kan producera mycket här hemma. Själv kan man komma en bra bit med en villatomt eller innergård också, men man får tänka lite utanför de vanliga ramarna. Varför inte ersätta prydnandshäcken med bärbuskar, och blommorna i rabatten med olika grönsaker?

Själv började jag odla på allvar för tre år sen då jag hade ett arbetslöst år och mycket tid över. Sedan har jag fortsatt, det blir bara roligare och roligare desto mer jag lär mig. Inget går upp mot att äta en måltid med (helt eller delvis) egenodlade ingredienser!

Idag har jag sått paprika. Sorten heter Ferenc Tender, jag hittade den på Runåbergs fröer förra säsongen och de var betydligt bättre än de sorter som går att hitta i vanliga butiker på stan. Tidiga och gav stor skörd under lång tid.

Jag brukar så i avklippta mjölkförpackningar och eftersom de börjar läcka efter ett tag får de stå i något vattentätt. En plast över snabbar på processen lite. Paprika brukar vara lagom att så från jul ungefär och fram tills nu. De växer ganska långsamt.

Det är årets andra omgång, det är ca en månad sen jag sådde första omgången. Då sådde jag många fröer i ett köttfärstråg och flyttade sedan över de som grodde till krukor. Nu har de rotat sig i krukorna och förhoppningsvis börjar de snart att växa till sig. Jag sådde även några tomater, tänkte få dem riktigt stora innan de ska flyttas ut, för tidig skörd.

För den som vill lära sig mer om odling kan jag rekommendera Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården". Den är suverän, jag har den som uppslagsverk hela tiden. Det är en  av de få böcker jag faktiskt har köpt, annars lånar jag de böcker jag vill läsa på biblioteket. Här en bild på senaste utgåvan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar