onsdag 13 februari 2013

Köpstopp och medveten konsumtion

Vi har aldrig bestämt oss för köpstopp och drastiskt minskat konsumtionen under en längre period. Istället har vi långsamt  glidit in i ett permanent nästan-köpstopps-läge, nästan utan att tänka på det, under tiden vi har blivit mer och mer medvetna om att vi lever över jordens tillgångar. Det viktiga är ju var man hamnar (att man minskar sin konsumtion), antingen genom ett uttalat köpstoppsår eller mer långsamt som vi gjorde. Jag läste "Köp inte den här boken" av Ann-Christin Gramming för ett par år sedan, den var mycket inspirerande och påverkade mig absolut till att konsumera mindre. Jag har fortsatt följa Köpstoppsbloggen efter det, det är ofta intressant läsning.

Följande lilla checklista för hållbar shopping har jag hittat på nätet, den hänger på vårt kylskåp och har gjort ett bra tag.

Checklista för hållbar shopping
  • Behöver jag den vara jag håller i handen?
  • På vilket sätt kommer varan att öka min livskvalitet?
  • Hur många liknande varor äger jag redan?
  • Hur mycket och hur länge kommer jag att använda varan?
  • Finns det risk att varan blir ett felköp som bara tar upp plats?
  • Har jag en liknande vara hemma som jag istället kan använda?
  • Kan jag få tag på varan utan att köpa en ny, t ex låna, hyra eller köpa begagnat?
  • Motsvarar varan helt mina önskemål?
  • Hur ska jag göra mig av med varan när jag använt den färdigt?
  • Hur påverkar varan miljön? Går den att återanvända?
  • Hur är varan tillverkad? Kan jag stödja produktionsförhållandena?

Det är faktiskt såhär jag (och mannen) alltid tänker om vi (tror att vi) behöver någon pryl, numera helt automatiskt. Förstahandsvalet är att kolla på Blocket eller Tradera, kanske ta en tur till Myrorna eller Hjärta till Hjärta, lite beroende på vad vi söker. Att handla nytt kommer lång ner på listan. Om vi handlar något nytt satsar vi på kvalitet som ska kunna hålla länge, och köper inga modeprylar som är designade för att kännas hopplöst omoderna på kort tid.

En annan sak är att jag numera försöker hålla på "en sak in - en sak ut". Dvs det är ok att ersätta något som går sönder som verkligen behövs, men inte ok att öka på antalet prylar hemma. Det gäller även kläder, där försöker jag till och med minska ner på antalet plagg och tänka efter på hur mycket jag verkligen behöver ha.

En positiv effekt av att begränska sin konsumtion är att få betydligt mer pengar över än tidigare, en ganska intressant känsla. Hos oss har överskottet gått till bl a solceller på taket och större andel ekologisk mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar