måndag 11 februari 2013

Havre och korn - alternativ till ris


För några år sedan var ris något vår familj åt nästan varje dag. Det är inte speciellt klimatsmart, riset har färdats lång väg innan det kommer till oss och det går åt mycket vatten för att odla det. Numera har vi bytt ut riset mot det som ibland brukar kallas "svenskt ris" och äter bara ris någon gång ibland. När vi väl äter ris köper vi ekologiskt. Det vi äter istället är framförallt mathavre och matkorn, tyvärr har jag inte hittat dem i ekologisk variant.



De är lika enkla och snabba som ris att tillaga, kokar på ca 15 min. Man kan också koka hela korn av något sädesslag, sådant som står i bakhyllorna i butiken. Då finns ekologiskt, t ex Saltå Kvarns sortiment. Det man får räkna med då är betydligt längre koktider, se tabell här. Men om man jämför med koktiden för råris så är den ungefär som för hel havre och det kan man ju stå ut med.

Mathavre och matkorn är gott! Mer smak än ris, och de två har lite olika smaker så det är kul att variera. Det finns även matvete men det brukar jag inte köpa. Korn och havre innehåller vattenlösliga fibrer, som är nyttigare än fibrerna i vete och råg, därför väljer jag gärna havre och korn både att äta och när jag bakar bröd. Vi äter massor med bröd så då kan det kännas bra med ett sådant val. Sen innehåller de mycket annat nyttigt också som man kan läsa om på Saltå kvarns blogg, t ex ett inlägg om havre som jag läste igår.

2 kommentarer:

  1. Mathavre har jag inte sett och inte provat. Det låter gott! Ska genast inhandla.

    SvaraRadera
  2. Spännande att man kan använda hela korn också! En möjlighet jag aldrig tänkt på.

    SvaraRadera